Zelf speelgoed maken

   De fietsklepper

Wat is dat, een klepper?

Een klepper is een herrieding wat je aan de beugel van het spatbord van je fiets kunt maken. Bij het vooruit rijden maakt het ding een voortdurend klepperend geluid. Hoe harder je rijdt, hoe harder het ding kleppert.

Wanneer je per ongeluk achteruit rijdt, dan komt je klepper tussen de spaken en dat is niet zo goed voor je klepper.

 klepperwitlox01

Wat je nodig hebt om een klepper te maken.

1. Een leeg schoenpoetsdoosje (je weet wel, zo ’n plat metalen doosje met ’n raar draaiding opzij om het doosje te openen).

2. Twee houten wasknijpers die goed sterk zijn.

3. Één knijplatje van een kapotte houten wasknijper. (Je kunt natuurlijk ook een wasknijper uit elkaar halen: halveren.)

4. Een oude binnenband van een fiets waar je veel ringen van kunt knippen, of enkele sterke elastieken die je van de postbode krijgt.

5. Een stukje vliegertouw of ander dun touw.

6 Een fiets met spatbord vóór. Achterspatbord is ook goed.

Hoe maak je de klepper

klepperwitlox02

Knip zo ’n 10 stevige ringen uit de fietsband.

Houdt de twee wasknijpers onder het lege schoenpoetsdoosje.

Doe de elastieke ringen een beetje kriskras om het lege schoenpoetsdoosje en de twee wasknijpers zodat de wasknijpers heel stevig aan het doosje vastzitten.

Dan stop je het ene (halve) wasknijperlatje op de bovenkant van het schoenpoetsdoosje in het midden onder de elastieken ringen. De dikke, platte kant van de halve wasknijper moet op het doosje zitten, de dunnere kant steekt er een eindje uit.

Dan klem je het doosje met de twee wasknijpers vast aan de beugel van het vóórspatbord (of achterspatbord) zover mogelijk naar de buitenkant van het fietswiel.

Zorg dat het wasknijperlatje dat uitsteekt maar nét de spaken raakt. Dat is secuur werk om dat goed af te stellen. Als je dat niet secuur doet gaat je klepper steeds kapot of hij draait steeds weg van je wiel.

Om te voorkomen dat de klepper steeds van je spaken weggaat, knoop je het touwtje om de achterkant van de twee klemmende wasknijpers die onder het schoenpoetsdoosje zitten. Het andere uiteinde van het touw zet je vast aan je stuur. Als je het touw aan je stuur zo vastzet dat je het doosje daarmee een beetje strakker tegen de spaken aan kunt trekken, of juist was meer speling geeft, kun je de klepper vanaf je stuur regelen door aan het touwtje te trekken of niet.
Bij een klepper die je aan het achterspatbord maakt, maak je het touw vast aan de bagagedrager, maar je kunt dan niets regelen en je moet zo’n klepper wel heel nauwkeurig afstellen.

Het klepperen

Hoe harder je rijdt, hoe harder je klepper kleppert.

Door de klepper strakker tegen de spaken te trekken kun je nog wat regelen onderweg.

Trek je de klepper te strak tegen de spaken dan schiet de halve klepperwasknijper uit de elastieken en moet je aan het repareren.

Het is de kunst om de juiste afstand en mogelijkheden van je klepper in te schatten.

Rij nooit achteruit met je fiets want dan komt je klepper tussen de spaken, en moet je zeker het zaakje repareren.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.